Monday, August 09, 2004

Andra läkarbesöket - 9 augusti 2004

Träffade Eva igen. Jag hade två sidor fulla med frågor jag tänkte ställa till henne, men ställde bara några få. Fick inte riktigt den respons jag ville ha. Jag frågade henne om vissa bindor, string, jeans etc kunde göra saker o ting värre, men hon sa antingen nej eller ”det har jag inte hört från andra patienter”. Hon sa att en läkare på Danderyds mottagning påstår att tighta stringtrosor är dåligt och att cykling och spinning är dåligt (vilket jag också hört) men hon ville inte hålla med. Jag frågade om det fanns något som kunde göra det bättre eller sämre, men hon kunde inte komma med något. Vad jag än frågade så sa hon att det hade hon inte hört eller var svävande och ville inte ge något svar. Lite frustrerande.

Jag berättade om sveda och irritation jag kan få ibland utan någon anledning och hon såg mest förvirrad ut. Berättade att tampongsnöret drev mig till vansinne och gjorde så ont att jag bara ville gråta, och hon såg helt förvånad ut och sa att hon aldrig hade hört det förut. Själv har jag hört det från hur många somhelst! När jag sa att Alwaysbindor var irriterande sa hon att hon inte hört det förut.

Trodde hon skulle komma med fler förslag på bot, men hon sa bara att jag skulle fortsätta med Locobase och övningar. That’s it. Då gav jag upp mina frågor. Kändes jättetrist och kände mig rätt besviken. Hade hoppats på konkreta förslag och åsikter. När jag nämnde att jag hade slutat med string, att vissa av mina underkläder var så sträva att jag inte haft dem i ansiktet, och att jag hade bytt till tvättmedel utan parfym så sa hon bara att ”jaa, det behööver man ju inte göra”. Va? Jag är beredd att prova vad som helst för att bli bra...

Hon undersökte mig och det gick väl bra, var öm ett tag efteråt. Hon började med att titta, sen petade hon med en bomullstops igen och tyckte att jag verkade ha mycket ont, vilket jag också hade, kändes som hon tog en vass metallpinne och tryckte stenhårt, när det egentligen var en mjuk bomullstopp.

Hon kände även runt på fler ställen, förmodligen för att jämföra min smärtnivå, men jag sa som det var, det var obehagligt men det var allt.
Sen förde hon in ett finger och kände och plötsligt var allt väldigt obehagligt och jag blev alldeles yr o vimsig och ryckte till. Då visade det sig att hon kände på min livmodertapp. Jag kände ett rejält obehag när den vidrördes, hon sa att vissa kvinnor inte ens känner det o andra tycker det är obehagligt. Men jag kände mig lättad efteråt, för det förklarar varför jag kan få ett yrselanfall när jag själv försöker föra in ett finger, jag nuddar den utan att märka det. Tydligen kommer livmodertappen väldigt tidigt hos mig, hon förde ju inte ens in ett helt finger, bara till andra knogen. Plötsligt förstår jag allting, varför jag inte kan föra in ett finger eller en tampong längre och vad som händer när jag blir sådär yr och konstig.

Efteråt pratade vi igen och hon sa att hon tyckte att mina besvär var värre än vad hon var van vid. Så hon ville att jag skulle träffa läkaren på kliniken så han fick titta på mig. Hon sa att han kan mer om känslig hud och allergier och sånt och om något av det kan påverka så är det han som kan något om det. Då blir det en full undersökning med instrument och allt och förmodligen prover, jag ska nog se till att han tar alla prover som man kan tänka sig.

Vi bokade en tid redan nästa vecka. Känns lite läskigt med en manlig läkare, men det ska väl gå bra.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home